Recensie: Drie prachtig verweven verhalen in Geachte Heer M.

★★★★ – Een puberstelletje, een vermiste leraar, een gefrustreerde schrijver en een vreemde onderbuurman; al deze personages lijken niets met elkaar te maken te hebben, maar toch zijn ze allemaal op de één of andere manier met elkaar verbonden. In Geachte Heer M., de nieuwe roman van bestsellerschrijver Herman Koch, komen alle losse eindjes bij elkaar.

Verschillende verhalen
Geachte Heer M. vertelt het verhaal van verschillende personages: Herman en Laura vormen een schattig puberstelletje dat wordt gevolgd door de stalkende leraar Landzaat, de ex-minnaar van Laura. Schrijver M. vertelt hun verhaal in zijn boek De Afrekening, terwijl zijn onderbuurman hem nauwkeurig in de gaten houdt en zijn doen en laten observeert. Al die verschillende verhalen lijken in eerste instantie langs elkaar heen te lopen, maar uiteindelijk blijken de verhaallijnen van de personages nauw verweven.

Piepkleine stukjes info
Het verhaal zit prachtig in elkaar: de personages zijn goed uitgewerkt en door constante perspectiefwisselingen bouwt Koch de spanning goed op. Juist door die perspectiefwisselingen leert de lezer alle kanten van het verhaal kennen. Zo is het Laura die de vermissing rondom leraar Landzaat beschrijft en doordat Koch ook de gedachten van Laura’s liefje Herman een plaats geeft, wordt er nog meer informatie vrijgegeven. Al die info wordt telkens in piepkleine stukjes vrijgegeven. Wanneer je als lezer net een beetje grip op het verhaal krijgt, verspringt het perspectief weer naar een andere enscenering.

Verre van mainstream
De personages zijn stuk voor stuk interessant. Ze zijn verre van mainstream en hebben fascinerende gedachten. Zo maakt één van de hoofdpersonages (Herman) filmpjes waarin hij neervalt en doet alsof hij epileptische aanvallen krijgt. Hij experimenteert graag met film en geeft zijn meesterwerken eervolle titels, alsof ze later een plekje in een soort hall of fame zullen krijgen. Ook schrijver M. heeft een duidelijke mening over uiteenlopende onderwerpen: de maatschappij, allochtonen en extremistische bewegingen. Met z’n vijven vormen de hoofdpersonen een bont geheel. Doordat het aan het einde pas duidelijk wordt wat er met veel van hen gebeurt, blijft Geachte Heer M. spannend.

Gelezen: Geachte Heer M.
Geschreven door: Herman Koch
Uitgegeven door: Ambo|Anthos