Recensie: Friends with better lives haalt het niet bij Friends

★★ – De tien fantastische seizoenen van de hitserie Friends opnieuw kijken, kan altijd. Maar welke recente serie met eenzelfde format weet een even groot succes te behalen? Friends with better lives zou het helemaal worden. Helaas is de serie vóór het einde van het eerste seizoen alweer gecanceld: de kijkcijfers kelderden en televisiezender CBS durfde het niet meer aan.

Opvolger van Friends
Dana Kleins populaire serie Friends was van 1994 tot en met 2004 op de buis. Op 31 maart 2014 was de eerste aflevering van een nieuwe serie van Klein te zien, met een titel die wel erg lijkt op die van haar oude serie: Friends with better lives. De serie draait om zes dertigers die allemaal denken dat hun vrienden een beter leven leiden dan zijzelf. Will is net gescheiden en begeeft zich voor het eerst in jaren weer in de dating scene. Kate is een succesvolle zakenvrouw die geen leuke man aan de haak kan slaan. Andi en Bobby zijn gelukkig getrouwd, maar missen de tijd waarin hun leven nog spanning en sensatie bevatte. Vol jaloezie kijken zij naar Jules en Lowell: het verliefde, pasverloofde stelletje dat nog niet in een sleur is geraakt.

Bekend format
Zoals bij elke Amerikaanse comedy serie is er een stevige lachband onder Friends with better lives gemonteerd. De humor is voorspelbaar, maar daardoor niet minder leuk. De perfecte serie om je brein even helemaal uit te schakelen en gewoon onderuitgezakt op de bank te genieten. De personages zijn stereotypes: de succesvolle zakenvrouw, de zichzelf verwaarlozende huisvrouw, de gevoelige hunk, de sexy blondine en ga zo maar door.

Geen karakterontwikkeling
Op zich is met stereotypes niets mis. Zo begon Friends immers ook: Monica is de typische controlfreak, Joey de knappe vrouwenversierder en Phoebe de zweefteef van het stel. Maar anders dan Monica en Joey maken de personages uit Friends with better lives geen enkele karakterontwikkeling door. In Friends dagen de vrienden elkaar uit, terwijl de zes uit de nieuwe serie elkaar enkel versterken in hun stereotype gedragingen. Geen wonder dat de kijkcijfers van Friends with better lives al snel na de eerste aflevering kelderden! Acht van de dertien afleveringen zijn tot nu toe uitgezonden en het is nog onduidelijk of de laatste ooit op tv zullen komen.

Gezien: Friends with better lives
Op televisie vanaf: 31 maart 2014, alleen te zien bij CBS
Geregisseerd door: James Burrows