Everest is een film van ongekende hoogtes

★★★★ – Hij is ruim 8900 meter hoog en wordt ‘Het dak van de wereld’ genoemd: De Mount Everest. Vele alpinisten wagen een poging om de top van deze berg te bereiken en dat gaat vaak zeer moeizaam. Mocht de Mount Everest beklimmen op jouw bucket list staan, dan laat de film Everest je daar waarschijnlijk anders over denken.

Mee op expeditie
De film vertelt het verhaal van twee verschillende expedities naar het hoogste punt van de wereld. Rob Hall (Jason Clarke) is expeditieleider en laat zijn zwangere vrouw achter om een team van bergbeklimmers naar de top te krijgen. Al vanaf het moment dat het team met het vliegtuig gedropt wordt en zich op een luttele 3000 meter hoogte bevindt, is het net alsof je met ze meereist. Je krijgt een inkijkje in hun levens en wordt meegezogen in hun persoonlijke verhalen. Zo komen de karakters veel dichterbij je te staan en leef je veel meer met ze mee.

The final ascend
Er wordt dus veel tijd besteed aan karakteropbouw, maar er wordt ook alle tijd uitgetrokken om naar ‘the final ascend’ toe te werken. De klimmers bereiden alles tot in de puntjes voor, en Rob doet er alles aan om zijn team veilig naar de top te krijgen. Er is in de eerste helft van de film nog niet heel veel spannends te zien, maar gelukkig neemt snel daarna de actie toe. Als de teams zijn begonnen aan het laatste stuk, komt het weerbericht binnen. En dat ziet er niet al te best uit. De alpinisten belanden in een regelrechte nachtmerrie als een van de hevigste stormen ooit over de berg heen raast.

Opgelucht ademhalen
Van het begin van de storm tot deze eindelijk gaat liggen, blijft de spanning zo intens dat je de kou, ellende en angst bijna zelf kunt voelen. De switch van de wanhoop tijdens de sneeuwstorm naar de ijzige stilte na de storm is bovendien zo’n contrast, dat de zaal bij de première van Everest even opgelucht moest ademhalen. De film is aangrijpend en voelt levensecht aan, omdat het ook nog gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Kortom: Everest is een film van ongekende hoogtes en neemt je echt mee op reis naar dat hoogste puntje van de wereld.

Gezien: Everest
In de bioscoop vanaf: 17 september 2015
Geregisseerd door: Baltasar Kormakur