Recensie: Tijdens Dystopia ga je beter niet naar de WC

★★★★ – Een spot, klapstoeltjes en Jan Jaap van der Wal. Dit is geen gewone cabaretvoorstelling, dit is Dystopia. Een cabaret/stand-up comedyshow gespeeld op een onverwachte locatie: in verschillende poppodia van Nederland. Een goede verandering?

Te verzonnen?
Ja zeker. Jan Jaap van der Wal is op zijn best en scherpst met deze show. Met slechts een microfoon, een paar meegebrachte attributen en zijn improvisatietalenten vult hij de avond. Er is geen verhaal in deze voorstelling te vinden: Van der Wal gaat van onderwerp naar onderwerp en de helft van wat hij zegt, is improvisatie. Hij heeft echter wel een doel: het publiek bewust laten maken van wat er mis gaat in de maatschappij. En dat is volgens hem dat iedereen alleen nog maar met computers en smartphones bezig is. Helaas is dit slecht uitgewerkt en komt het er nep en verzonnen uit.

Ongemakkelijk
De grappen daarentegen zijn goed getimed, maar af en toe ook heel grof. Bijvoorbeeld de anekdote over zijn hazenlip. Van der Wal: ‘Soms zie ik buitenlanders naar me kijken en denken: hij is besneden, maar op een andere manier.’ Wat de show en grappen nog beter maakt, is dat het op een poppodium wordt gespeeld en er geen muziek gebruikt wordt. Met een biertje in je hand, zittend op een ongemakkelijk stoeltje en met een DJ die een uur van tevoren muziek draait, is de sfeer namelijk een stuk minder stijf dan in een theater. Hierdoor Ideaal voor deze stand-up comedy show.

WC-bezoekers
Waar Van der Wal echt een meester in is, is het publiek bij de show betrekken en daar spontaan grappen over maken. Mensen die naar de WC gaan bijvoorbeeld komen er niet goed vanaf. Hierdoor blijf je als toeschouwer bij de show betrokken, iets wat niet vaak voorkomt bij cabaretvoorstellingen. Veel en hard lachen, maar ook nadenken over hoe de wereld beter moet: precies wat er in een cabaretvoorstelling thuis hoort. Een echte aanrader.

Gezien: Dystopia
In de Nederlandse poppodia van 8 mei 2014 tot en met 29 mei 2014
Artiest: Jan Jaap van der Wal