Recensie: Disclosure (live)

★★★★★ –De Britse broers Howard en Guy waren 21 maart in het kader van hun Europese tour nog eenmaal in Nederland, waar ze het publiek in het Klokgebouw in Eindhoven moeiteloos lieten losgaan. Met hits als Latch, White Noise en When A Fire Starts To Burn is Disclosure afgelopen jaar uitgegroeid tot een van dé grotere dance acts op vele festivals.

Grandioze opening
Na het ruim twee uur durende voorprogramma, verzorgd door Redlight, blijft het podium leeg. De lichten doven. Het publiek begint te gillen, en wordt alsmaar luider zodra het Britse duo het podium betreedt. Guy en Howard nemen plaats achter hun draaitafel, en het publiek kijkt vol verwachting toe. Als de intro van F For You begint, gaat de hele zaal uit zijn dak. Al eerder trad het duo op in de Bravo op Lowlands en waren de broers headliner op Pitch. Dat Disclosure binnen een jaar voor de derde keer in Nederland is, mag iedereen horen.

Oogcontact met onbekenden
De bezoekers zijn na het eerste nummer al wild en er wordt flink meegezongen bij de grootste hits. Leuk om te zien dat onbekenden vluchtig oogcontact met elkaar zoeken als When A Fire Starts To Burn begint. De sfeer zit er dus goed in. Ook de momenten waar Disclosure live drumt of gitaar speelt, waardeert het Eindhovense publiek. Het is fascinerend te zien hoe de broers niet stilstaan achter hun mengpaneel.

“So Latch is what you want to hear?”
De muziek valt weer stil en de lichten worden gedempt. Disclosure meldt dat ze nog een laatste nummer over hebben; en iedereen weet welke dat is. Her en der wordt er al ‘Latch!’ geopperd. Als de intro van Latch daadwerkelijk voor drie seconden wordt gedraaid, zijn de concertgangers niet meer te houden. ‘So Latch is what you want to hear, right?’ merkt één van de broers op. Het is de perfecte afsluiting van het concert. Disclosure heeft zich wederom bewezen als echte gangmakers die ook live goed uit de verf komen.

Bezocht: Disclosure (live)
Artiest: Disclosure
Datum: 21 maart 2014