Die Zauberflöte is ook tegenwoordig een perfecte vorm van vermaak

★★★★Opera is op z’n zachtst gezegd niet de meest populaire vorm van vermaak onder jongeren. Ik ging kijken of ik – als liefhebber van theater en klassieke muziek – na de opera Die Zauberflöte reden had om het stoffige imago eens op te poetsen.

Slangen & prinsessen
De voorstelling waarvan ik hoopte dat hij me weg zou blazen, heet Die Zauberflöte, geschreven en gecomponeerd door Wolfgang Amadeus Mozart. De hoofdrol in Die Zauberflöte is weggelegd voor prins Tamino. Wanneer hij wordt aangevallen door een enorme slang wordt hij gered door de drie hofdames van de Koningin van de Nacht. Deze Koningin laat Tamino een foto van haar dochter zien en Tamino wordt op slag verliefd op de prinses. Als hij hoort dat zij gevangen wordt gehouden door de wrede Sarastro is hij meteen bereid haar te zoeken. Zo gaat hij op weg met vogelvanger Papageno aan zijn zijde en de toverfluit, gekregen van de Koningin van de Nacht.

Sportpakken & legerkleding
Toen ik klein was, luisterde ik naar de bewerking die Frank Groothof van deze opera had gemaakt en stelde me het hele verhaal voor: de slang werd een draak, de prins was heel knap en de Koningin van de Nacht droeg een prachtige, donkere jurk. Ik moest dan ook even slikken toen prins Tamino in paars sportpak het podium op kwam rennen, de hofdames van de Koningin in legerkleding gehuld waren en bleek dat de Koningin in een rolstoel zat! Eenmaal gewend aan de moderne bewerking valt er echter niets anders te zeggen dan dat het een sublieme voorstelling is. Ondanks de rolstoel zorgt de aria van de Koningin van de Nacht voor onontkoombare kippenvelmomenten. Hetzelfde geldt voor de zangen van Sarastro en het Koor van nationale opera.

Vogelvangers & krijtborden
Humor is niet iets waar de opera om bekend staat, maar wat regisseur Simon McBurney in deze voorstelling zijn eigen plaats heeft gegeven. Zo zorgt vogelvanger Papageno met zijn onbeholpenheid en naïviteit voor een vrolijk noot zonder overdreven komisch te zijn en wordt er live commentaar gegeven tijdens het stuk. Dat gebeurt door middel van een krijtbord wat regelmatig op het doek of de achterwand van het podium wordt geprojecteerd. Kortom, de opera is geen stoffige, saaie bedoening, maar de garantie voor een leuke avond als je een beetje van theater en klassieke muziek houdt.

Gezien: Die Zauberflöte
In theaters: Van 4 maart tot 27 maart 2015
Artiesten: Simon McBurney, Marc Albrecht, Gergeley Madaras