De Surprise is een bizarre verrassing

★★★★ – Regisseur Mike van Diem won in 1998 een Oscar met zijn speelfilmdebuut Karakter. Daarna regisseerde hij verschillende commercials, maar op het witte doek bleef het stil. Tot nu dan. Weet van Diem met De Surprise opnieuw de kijker te treffen?

Verrassing
Multimiljonair Jacob van Zuylen de With (Jeroen van Koningsbrugge) woont zonder partner, maar met personeel op een enorm landgoed. Hij is niet gelukkig en besluit om daarom op ‘reis’ te gaan en zijn personeel de laan uit te sturen. Bij het lugubere bedrijf ‘familie reisbureau’ zijn er verschillende opties om aan je einde te komen. Jacob kiest voor ‘De Surprise’, een arrangement waarbij het hoe en waar voor hem een verrassing blijft. Het is alleen zeker dat hij door een van de familieleden van het reisbureau om het leven wordt gebracht. Bij de zoektocht naar een geschikte doodskist ontmoet hij de zweverige Anne de Koning (Georgina Verbaan). Vanaf dat moment verandert zijn leven.

Match
Jeroen van Koningsbrugge is officieel een comedian, maar een serieuze rol brengt hij ook overtuigend. Met een strak gezicht zet hij zijn personage geloofwaardig neer. Pas als hij bij een detectiepoort expres zijn autosleutels bij zich houdt, zie je hem weer zoals je hem kent. Daarbij vullen Verbaan en Van Koningsbrugge elkaar perfect aan! Verbaans verlegenheid is leuk om naar te kijken: ‘Ik kan eigenlijk helemaal niet dansen.’ Tegelijk is ze ook een pittige dame met verstand van auto’s. Plaagmomentjes als de kieteldood laten je ook nog eens hardop lachen.

Onverwacht
De familie die anderen de dood in jaagt lijkt regelrecht uit een maffiafilm te zijn gestapt. Het decor van de enorme villa, de auto’s en de outfits: een pak en droomjurk sluiten perfect aan bij die van het leven van een multimiljonair. Of het moment dat Jacob opstaat met klassieke muziek. De film zit vol met bijzondere momenten die je eigenlijk niet verwacht en juist dat maakt hem zo leuk. Heb jij zin in spanning en een vleugje romantiek? Dan is De Surprise voor jou een echte aanrader.

Gezien: De Surprise
In de bioscoop vanaf: 21 mei 2015
Geregisseerd door: Mike van Diem