De oase van Matisse is veelbelovend

★★★★ – In het Stedelijk Museum is nu de grootste overzichtstentoonstelling in Nederland van kunstenaar Henri Matisse te zien: De oase van Matisse. Oorspronkelijk zou in elke zaal slechts één werk van Matisse te zien zijn, maar door het enthousiasme van het Stedelijk Museum kwamen de zalen al gauw vol  te staan. Maar is dit enthousiasme voor de schilder terecht?

Variatie
De tentoonstelling is een gevarieerde reis door het levenswerk van Matisse: van glas in lood, beelden en schilderijen tot schetsen, alles passeert de revue. In Matisses werken zie je telkens de kunststroming ‘fauvisme’ die zich kenmerkt door fel kleurgebruik terugkeren. Ook werkt hij veel met stoffen waarvan hij kledingstukken laat maken. Deze kleren laat hij vervolgens terugkomen in zijn doeken. Een voorbeeld hiervan is een statige blauwe rok die vervolgens verschijnt op zijn schilderij met daarop een deftige dame.

De bovenzaal
In de bovenzaal gaat er een nieuwe wereld open. Matisse staat bekend om zijn kleurrijke werken en die hangen daar op hun plek, want door de lichtinval komen de schilderijen goed tot hun recht. De parkiet en de zeemeermin straalt bijvoorbeeld prominent naast twee andere werken, die bij elkaar in zijn appartement hingen. Zijn knipselkunst – die een grote rol heeft gespeeld in zijn werk – zie je niet vaak en is daardoor verrassend. Vervolgens zijn er de kleurrijke vlakken, die erg verfrissend en warm ogen.

Mix and match
Dat Matisse zijn kunstwerken naast andere grootmeesters als Piet Mondriaan en Pablo Picasso heeft staan, is een slimme zet van het Stedelijk Museum. Hieruit blijkt de invloed die Matisse op hen heeft gehad. Zo schilderde Picasso kort na de dood van Matisse een naakte vrouw, die is afgeleid uit eerder werk van Matisse. Of neem de stillevens van Piet Mondriaan met de appels en die van de boeken, ook van Matisse afkomstig. Al het werk is perfect op elkaar afgestemd en dat maakt alles tot een kloppend geheel. Voor de echte liefhebber is er nog een boek te vinden met daarin al Matisses verschenen werk. Na het zien van de tentoonstelling is er één ding heel duidelijk, deze tentoonstelling mag je niet missen!

Bezocht: De oase van Matisse
Te bezoeken: tot en met 16 augustus 2015
Kunstenaar: Henri Matisse