Recensie: De moord op mijn vader

★★★ – In een klein dorpje wordt een gruwelijke moord gepleegd en dat zorgt, uiteraard, voor grote ophef. Journalisten, fotografen en politie zijn allemaal op zoek naar de moordenaar. Tijdens die zoektocht wordt er ook nog een andere moord gepland. Het verhaal wordt zorgvuldig opgebouwd in De moord op mijn vader, maar echt spannend is het boek niet.

Alle ingrediënten
Schrijfster Carina Bergfeldt is journalist voor het grootste dagblad van Zweden en schreef een intrigerende reportage over het bloedbad op het Noorse eiland Utøya. De moord op mijn vader is haar thrillerdebuut. Alle ingrediënten voor een enge vertelling zijn aanwezig: de geheimzinnige verhaallijn met onbekende hoofdpersoon, een gruwelijke moord en een zeer gedreven politieagente.

Veel beschrijvingen
Terwijl De moord op mijn vader alle benodigdheden bevat, is het geen spannende thriller. Natuurlijk wil de lezer weten wie de moordenaar is en worden de aanwijzingen ook maar mondjesmaat weggegeven, maar verdere spannende elementen missen. Vooral in het begin kent het verhaal weinig conversaties, maar veel beschrijvingen. Dat doet overigens niets aan het verhaal af, want het leest lekker weg. Het boek telt dan wel ruim vierhonderd bladzijdes, maar binnen een paar dagen heeft de lezer die pagina’s wel doorgebladerd.

Geen vuurwerk
Het verhaal wisselt ook telkens van perspectief. In het begin is dat verwarrend, omdat de hoofdpersonages en al hun namen moeilijk uit elkaar te houden zijn. Verderop in het verhaal zorgt het voor een goede afwisseling en leest het erg plezierig. De lezer komt steeds meer over de personages en hun onderlinge relaties te weten. Dat verklaart een hoop van het vreemde gedrag van een aantal personages. De onthulling van het plot is onverwachts, maar toch totaal niet schokkend. Het vuurwerk mist een beetje in De moord op mijn vader. Dat is jammer, want schrijftalent heeft Bergfeldt zeker. Het boek kan omschreven worden als een makkelijke thriller zonder spanning.

Gelezen: De moord op mijn vader
Geschreven door: Carina Bergfeldt
Uitgegeven door: A.W. Bruna