De kraamhulp is geen boek voor zwangere vrouwen

★★★★– Met De kraamhulp haalt Esther Verhoef haar zesde nominatie voor de NS Publieksprijs binnen. In 2011 won ze al met Déjà vu. Ze is één van de bekendste en best verkopende schrijfsters van literaire thrillers. Of De kraamhulp het stempel ‘literair’ verdient? Eigenlijk niet, maar een intrigerende thriller is het zonder twijfel.

Niet levensecht
De kraamhulp toont de lezer tien dagen uit het leven van drie jonge vrouwen. Didi ligt na een zware zwangerschap en een nog veel moeilijkere bevalling op apegapen. Gelukkig heeft ze hulp: Hennequin is kraamverzorgster en ze komt Didi en familie bijstaan. Jammer alleen dat Hennequin niet is wie ze lijkt. Gelukkig is Miriam er nog: een dappere politieagente die geobsedeerd is door Hennequin, de weduwe van Miriams broer. De personages van De kraamhulp hebben helaas weinig diepgang. Verhoef probeert ze een gelaagd verleden mee te geven, maar verzandt nog te vaak in zwart-wit tekeningen van karakters. Dodelijke ongelukken en jeugdtrauma’s maken een personage niet per definitie een veelzijdig, levensecht figuur.

Mierenhoop versus kippenhok
Wie vanwege de soms wat eenzijdige personages meent dat Verhoef de zoveelste middelmatige thriller heeft neergezet, heeft het mis. Ze gebruikt slechts een enkele keer een cliché en gaat dapper het gevecht aan met gevleugelde uitspraken. Een voorbeeld: ‘Vanaf deze hoogte werd een mensenmassa vaak vergeleken met het gewriemel op een mierenhoop. Die vergelijking ging mank. […] De wereld daar beneden was eerder een groot, benauwd, overbevolkt kippenhok waarin iedereen zich wilde laten gelden.’ Natuurlijk is de vergelijking van mensen met kippen ook niet nieuw, maar Verhoef doet haar best.

Ideeën van een psychopate
De kraamhulp bevindt zich hoe dan ook een stuk hoger op de literaire ladder dan Debet. Saskia Noorts Debet werd op Deadline al eerder een snertboek genoemd vanwege dwaze plotwendingen en clichés. Dat gaat voor Verhoef niet op. Het onderwerp van Verhoefs roman alleen al is intrigerend. Tijdens de installatie van de kernjury van de NS Publieksprijs grapte Verhoef al dat De kraamhulp misschien niet geschikt is voor zwangere vrouwen en jonge moeders. Ze maakte geen grapje. Gif in het drinkwater van je konijnen, moedermelk door de gootsteen gespoeld, zout in je kolfapparaat – de psychopathische kraamhulp zit boordevol ‘goede’ ideeën. En dat is nog maar het begin…

Boekencoördinator Sanne Wolters nam De Kraamhulp natuurlijk niet voor niets op in haar tiplijst voor 2014. Lees hier op welke boeken Sanne zich eind 2013 nog meer verheugde.

Vind je dat De kraamhulp de NS Publieksprijs verdient? Of wil je stemmen op één van de andere vijf boeken? Stem dan hier op jouw favoriete boek! Je hebt nog t/m 19 november 2014.

Gelezen: De kraamhulp