Cinderella is een sprookje om simpelweg van te genieten

★★★★Weer een film over het algemeen bekende sprookje klinkt niet heel aantrekkelijk. Je kent het verhaal, je weet hoe het eindigt, dus waarom zou je de nieuwe Cinderella in de bioscoop willen zien? Je kijkt hem naderhand wel eens een keer online. Cinderella verdient het echter om op groot scherm gezien te worden.

Disney Classic
De getekende Disney classic van Assepoester uit 1950 die we allemaal kennen, is moeilijk te overtreffen. Deze versie is nou eenmaal het verhaal, zoals wij het sprookje kennen. Maar de nieuwe real life Cinderella spat van het begin tot het eind van het scherm af.  We beginnen dit keer met de jeugdjaren van Cinderella en ontmoeten tevens haar ouders, waaronder haar moeder die haar de wijze Disney levensles meegeeft: have courage and be kind.

Waar vakmanschap
Regisseur Kenneth  Branagh (professor Smalhart uit Harry Potter) neemt je in Cinderella mee om beter te begrijpen waarom Cinderella, die eigenlijk Ella blijkt te heten, zichzelf tot huisslaaf laat maken door haar stiefmoeder en stiefzusjes. Ella wordt vertolkt door downton abbey ster Lilly James, die niet veel moeite hoeft te doen om de ideale lieve Cinderella neer te zetten.  Wie wat betreft acteerwerk zeker de Disney classic versie overtreft, is Cate Blanchett in haar rol als stiefmoeder en golddigger.

Waar sprookjes tot leven komen
De decors en kostuums zijn wat deze film echt maken tot een sprookjeswereld die werkelijkheid wordt. Het verhaal is niet spannend. Het is zelfs mierzoet te noemen. Maar dat is nou precies waarom je kiest voor een Disney film. Als je een Disney film opzet, wil je gewoon melancholisch blij zijn na afloop en dat is wat, in tegenstelling tot Alice in Wonderland en Maleficent, deze real life vertolking van Cinderella precies met je doet. Daardoor is het werkelijk een film om zorgeloos naar toe te gaan. Je geniet simpelweg van een klassieker dat adembenemend tot leven komt en wordt vertolkt door een sterrencast.

Gezien: Cinderella
In de bioscoop vanaf: 18 maart 2015
Geregisseerd door: Kenneth Branagh