Cécile is een verhaal dat je aan het hart gaat

★★★★Cécile is het tweede boek van Ish Ait Hamou, beter bekend als choreagraaf en jurylid van het dansprogramma So You Think You Can Dance. Hoewel hij in dit programma vele moderne dansen heeft laten zien, brengt zijn boek een heel ander soort verhaal met zich mee. In dit serieuze verhaal over de Marokkaanse jongen Djibril beschrijft Ish een totaal andere wereld.

Klein dorp, grote dromen
Djibril, de hoofdpersonage van het boek, is een kleine jongen vol ambitie. Hij woont met zijn familie in een klein dorpje in Marokko. Het is echter niet alleen maar vrijheid en blijheid in het dorp. Zo heeft Djibril een liefhebbende, maar ook strenge en traditionele vader. Mede door hem neemt Djibril op een dag een beslissing die zijn leven zal doen veranderen. Hij kruipt in de achterbak van een truck en hoopt een tripje naar de markt te maken, maakt raakt verder weg van huis dan hij ooit had durven dromen.

Uitzichtloos
Hoewel het om een zielig verhaal gaat, is het boek geen opsomming van droevige verhalen. Je wordt meegenomen in het leven van Djibril. Eerst in een wereld die ver van onze westerse wereld afstaat: een leven van eenvoud, discipline en voor ons een situatie van armoede. Daarna de wereld van een vluchteling, onbekend, onbemind en uitzichtloos. Het thema van Cécile is uiterst actueel met alle vluchtelingen die in de afgelopen jaren hun weg naar Europa proberen te vinden.

We want more!
Ish Ait Hamou schrijft zonder opsmuk en het verhaal leest daarom snel weg. Deze directe schrijfstijl doet echter niets af aan het verhaal; het geeft het juist een rauw randje en maakt het realistischer. Djibril krijgt op een onverwachte manier contact met een oude liefde van zijn broer: Cécile. Het tij lijkt eindelijk te keren in het leven van Djirbil, maar ook in deze nieuwe situatie komt de waarheid hard aan. Cécile gaat over liefde en verdriet, maar vooral over de oneerlijkheid van deze wereld. Een prachtig verhaal met een veelbelovende toekomst voor deze beginnende schrijver!

Gelezen: Cécile
Geschreven door: Ish Ait Hamou
Uitgegeven door: Manteau