Recensie: Café Cineville

★★★★ – In hartje Amsterdam aan de Prinsengracht zit De Uitkijk, het oudste theater van onze hoofdstad. Een filmhuis waar film en cultuur samen komen en waar niet zomaar alle films worden getoond, maar enkel de pareltjes. Daarnaast gebeurt er elke vrijdag om 11 uur ’s avonds iets bijzonders: Café Cineville. Deadline was erbij.

Klein en gelimiteerd
De Uitkijk is haast niet te missen met zijn helder verlichte marque aan Prinsengracht 452. Eenmaal door de dubbele deur wordt duidelijk hoe intiem het filmtheater is. In de foyer is amper ruimte voor dertig mensen, waardoor er flink wat duw- en trekwerk nodig is om bij de bar te komen om daar een kaartje en drankje te scoren. De kleinschaligheid geeft het theater juist zijn charme. Voor de grote triple A films waarbij je makkelijk een grote bak popcorn weg kauwt, hoef je in dit filmtheater niet te komen. Juist de meer artistieke films, die niet in Pathé of JT bioscopen te vinden zijn, worden hier getoond.

Met z’n allen op de bank
De avond begint met het binnengaan van de enige zaal van het theater. Een ruimte met 86 stoelen waarvan 24 zich op het balkon bevinden. Met maar 62 stoelen op de begane vloer is het haast onmogelijk om niet naast een ander te zitten. Dit klinkt vervelend, maar dat is het niet. Het voelt alsof je met een groep vrienden en heel wat onbekenden op de bank zit en een filmpje gaat kijken. Dit wordt nog eens extra benadrukt wanneer één van de studenten die in het theater werkt, verkondigt dat er een koelkast staan met bier. Het geld kan achtergelaten worden in het potje.

Anders dan normaal
Café Cineville is elke vrijdag om elf uur ’s avonds. Elke week is er een andere film te zien. Welke komt is onbekend, maar wat wel duidelijk is, is dat het altijd gaat om klassieker. Wil je eens iets anders dan de standaard blockbuster die door je strot geduwd worden door de grote bioscopen en je kan klassiekers wel waarderen? Dan is Café Cineville de plek waar jij op vrijdagavond moet zijn.

Bezocht: Cineville in filmtheater De Uitkijk
Wanneer: Elke vrijdag om 23:00
Locatie: De Prinsengracht 452, Amsterdam