Boek van de doden over het echte leven

★★★Boek van de doden is de derde roman van Philip Huff en gaat over een jonge man, genaamd Felix Post, die rouwt om het verlies van zijn vriendin. Felix dwaalt constant door Amsterdam en probeert zijn dagen vorm te geven met betekenisloze seks, drugs en drank. Een depressieve sfeer overheerst.

Awkward
Dat Felix zichzelf telkens kapot drinkt of high snuift, zorgt voor ongemakkelijke situatiebeschrijvingen. Hij loopt tegen de deurposten aan, kotst zijn eigen bed onder, en heeft last van een eeuwigdurende verkoudheid. Huff schrijft alle gruwelijkheden tot in detail op en dat maakt het zeer realistisch, maar zorgt ook voor ongekende rillingen op je rug (zoals de zin ‘snot dat in je keelgat verdwijnt’ illustreert). Het lezen over al die kwaaltjes geeft een beetje een beklemmend gevoel.

Shit happens
Sowieso moet je dit boek niet uit de schappen pakken als je vrolijk wilt worden. De titel geeft het al aan: Boek van de doden is eerder deprimerend dan opbeurend. Felix sleept je mee in zijn wereldje van eenzaamheid, betekenisloze feestjes en gesprekken zonder inhoud. Dat is helemaal niet zo erg, want het is ook weleens fijn om een boek te lezen zonder sprookjeseinde: het gaat nu juist om het feit dat het leven niet altijd zo loopt als je wilt. Felix is gedumpt, zijn carrière gaat niet lekker en dat komt niet zomaar, na één vingerknip, goed. Shit happens.

Real life
Omdat er wel behoorlijk wat vaart in het verhaal zit, is de laatste pagina zo bereikt. De dialogen zijn fijn, maar de ietwat lange gedachtespinsels van Felix hadden soms wel weggelaten kunnen worden. Ook de stukjes van een filmscript dat Felix schrijft hadden niet per se deel uit hoeven te maken van het verhaal. Toch is Boek van de doden een fijn, maar deprimerend boek om te lezen. Het gaat immers over het echte leven en zoals Hans Teeuwen ooit zei: het leven is…niet fijn.

Gelezen: Boek van de Doden
Geschreven Philip Huff
Uitgegeven door: De Bezige Bij