Recensie: Het is gewoon knus op het literaire festival Boek op de Bank

– Volgens literair tijdschrift Op Ruwe Planken en blogduo Arts en Lentes kan bankhangen beter. In plaats van alleen thuis te zitten, begeven literatuurliefhebbers zich naar het centrum van Nijmegen voor Boek op de Bank. Iedereen bepaalt zelf een route en maakt in een intieme setting kennis met drie bijzondere schrijvers of dichters. Ondergetekende volgde de route Huff – Benali – Petry.

“Het is gewoon knus”
In Het Eerste Uur koopt iedereen voor vijftig cent een kopje thee en neemt plaats op de afgesleten houten en ijzeren stoeltjes. Auteur Philip Huff en interviewster Marieke Winkler nemen plaats op de witte bank. Winkler nodigt het publiek meteen uit om vooral vragen te stellen en door de open houding van Huff gebeurt dit ook al snel. Met uitspraken als “Jongerenliteratuur vind ik echt een kutwoord” zet Huff de toon: hier kan alles. Wanneer iemand hem vraagt waarom hij eigenlijk meedoet aan Boek op de Bank, zegt hij dat het leuk is om op een laagdrempelige manier over boeken te praten. Hij vat het nieuwe festival treffend samen: “Het is ook helemaal niet knullig, want het is gewoon knus.”

Van knus naar chique
Villa LUX is in alle opzichten een chiquere locatie dan Het Eerste Uur: gestoffeerde stoelen, gedimde lichten, kaarsjes voor de sfeer… Mooi, maar het maakt Boek op de Bank minder knus. Abdelkader Benali rolt van de ene interessante, grappige anekdote in de volgende. Hij is duidelijk een geoefender verteller dan Huff, maar komt minder spontaan over. Waar Huff veel contact legde met het publiek en af en toe naar woorden moest zoeken, is deze ronde een one man show. Waarbij gezegd moet worden dat interviewster Esther op de Beek op een natuurlijke manier aanzetjes gaf waar Benali gretig op inhaakte.

Het verdriet van België een onleesbaar boek?
In de vrolijk groen geverfde muziekafdeling van Bibliotheek De Mariënburg duikt men de Vlaamse literatuur in. Yves Petry kijkt met een tevreden blik het publiek in; hij voelt zich duidelijk op zijn gemak. Gastheer Matthijs de Ridder ondervraagt Petry en gaat gerust met hem in discussie, bijvoorbeeld wanneer de auteur Het verdriet van België onleesbaar noemt. Beiden hebben een duidelijk hoorbaar Vlaams accent, heerlijk. Petry leest voor uit zijn volgende roman, waarvan de titel nog geheim moet blijven. Het half uurtje vliegt nog sneller voorbij dan bij de voorgaande rondes. Zonder twijfel een geslaagde avond. Hopelijk komt er volgend jaar een vervolg van Boek op de Bank!

Bezocht: Boek op de Bank
Met: o.a. Philip Huff, Yves Petry, Abdelkader Benali, Elfie Tromp, Hanneke Hendrix
Waar: op verschillende locaties in Nijmegen