Bloodborne is een monsterlijk goede game

★★★★★Bloodborne is de spirituele opvolger van de genadeloze blockbuster Dark Souls II, waar From Software afgelopen jaar hoge ogen mee heeft gegooid. Tevens presenteert Sony de game als het nieuwe PS4-paradepaardje, maar is dit terecht? Kan Bloodborne Dark Souls-fans genoeg uitdagen en bekoren?

Yharnam, een metropool van gevaren
Wie ook maar een minuut kijkt naar Bloodborne ziet de gelijkenis met Dark Souls meteen. Yharnam is een gotische stad vol met woedende inwoners die niet veel verschillen van de beesten waar ze op jagen. Om elke straathoek sluimert een gevaar, om maar te zwijgen over de valstrikken. Alles opgeteld vormt dit een uitdaging voor zelfs de meest doorgewinterde gamers. De games van From Software zijn genadeloos pittig, maar ook gewetenloos eerlijk; elke game-over is je eigen schuld, maar wanneer het eindelijk lukt om die ene boss te verslaan, voel je je als de koning van de wereld.

Hallo, geweer!
Toch komt het je zuur te staan wanneer je Bloodborne aanpakt als Dark Souls en dat is goed. Lead designer Hidetaka Miyazaki durft met de bekende From Software-formule te experimenteren en dat zorgt deze keer voor een meer haastige en hectische ervaring. Bloodborne verruilt het schild met een geweer en het nieuwe health-regaining systeem (wanneer je na schade weer snel terugslaat, kun je health terugwinnen) forceert een meer aanvallende speelstijl. Dit zorgt er voor dat de game essentieel anders aanvoelt dan zijn voorgangers.

Next-gen nachtmerries
Bloodborne ziet er prachtig uit en maakt goed gebruik van de mogelijkheden die next-gen biedt. De stad Yharnam is immens gedetailleerd en de animaties doen zeer vloeiend aan. Ook mag het sound design positief genoemd worden: de monsterlijke nachtmerries in de stad grommen extreem overtuigend. Misschien het indrukwekkendste is dat de game weinig bugs lijkt te hebben, iets wat tegenwoordig helaas zeldzaam is geworden. Wat niét next-gen aanvoelt zijn de laadtijden, waar From Software hopelijk in de toekomst nog een patch voor uitbrengt. Al met al is Bloodborne een hele goede reden om toch een keer die Playstation 4 aan te schaffen, wanneer de huidige line-up je nog niet heeft weten te overtuigen.

Gespeeld: Bloodborne
In de winkels vanaf: 25 maart 2015
Gespeeld op: Playstation 4