Bear In Heaven: van achtbaanrit naar autorit

★★★ – Time is Over One Day Old is alweer het vierde album van de Amerikaanse synthpopband Bear In Heaven. Hun vorige CD kwam pas twee jaar geleden uit, maar in die vrij korte periode is de muziek van Bear in Heaven gegroeid. De liedjes zijn rustiger en het klinkt alsof de band beter met de synthesizer overweg kan dan eerst.

Vol met synth
De muziek van Bear In Heaven wordt geclassificeerd als synthpop/rock. De elektronische geluiden staan namelijk centraal in alle nummers. Op Time is Over One Day Old is dit ook het geval. Een goed voorbeeld is het liedje Demon. Dit nummer begint met allerlei industriële geluiden, die daarna overgaan in een snelle synthesizermelodie waar laser-geluiden doorheen klinken. De tekst die door de melodie heen klinkt draagt meer bij aan de sfeer dan dat het een bepaald verhaal vertelt.

Geëvalueerd
De vorige CD van Bear in Heaven, I Love You, It’s Cool, zit vol met energieke nummers die je gemakkelijk aan het dansen krijgen. Het nieuwe album bestaat echter meer uit rustigere liedjes waarop je minder kan dansen, maar een stuk gelaagder klinken. Hierdoor wordt het een onwijs interessante plaat om te luisteren. Alle verschillende geluiden die Bear In Heaven heeft gebruikt, zijn erg goed op elkaar afgestemd, waardoor alles als een mooi geheel klinkt. Neem bijvoorbeeld Dissolve The Walls. Zang en muziek zijn hier, vooral aan het begin van het nummer, nauw met elkaar verweven.

Spannender?
Time Is Over One Day Old is een fijn album om op te hebben op de achtergrond, maar het moet wel gezegd worden dat het niet een hele spannende plaat is. Het is een cd waarvan je het gevoel hebt dat je de liedjes nu wel hebt gehoord, nadat je de helft van het album beluisterd hebt. Dit was bij het vorige album anders, die plaat was meer te vergelijken met een achtbaanrit, terwijl deze meer een gewone autorit is. Best wel jammer eigenlijk, want muzikaal gezien kun je horen dat er flink over is nagedacht.

Geluisterd naar: Time Is Over One Day Old
Artiest: Bear In Heaven
Verkrijgbaar vanaf: 14 augustus 2014