Recensie: Bates Motel

★★★★ – Misschien ken je hem wel: de horrorklassieker Psycho (1960). Die van de bekende douchescene. Ruim vijftig jaar na de release van Psycho is er nu een prequel, in de vorm van een televisieserie. En wat voor een. Bates Motel geeft je een kijkje in het leven van een psychopaat in ontwikkeling, waarbij je steeds meer te weten komt over zijn geschifte acties.

Een motel runnen met je moeder
Bates Motel gaat over de tienerjaren van Norman Bates (de psychopaat van de film Psycho, gespeeld door Freddie Highmore) die een ietwat merkwaardige relatie heeft met zijn moeder, Norma Bates (Vera Farmiga). De twee besluiten om een motel over te nemen in een dorpje waar iedereen elkaar kent. Tijdens het renoveren van het motel komen Norman en Norma achter allemaal geheimen die het motel en het dorp met zich meebrengen. Norman vindt een dagboek in het motel dat wijst op een ernstige mishandeling van een meisje in één van de motelkamers. Het dorp wordt opgeschrikt door moorden. En dat alles gebeurt na de komst van de Bates, die niet weten waarin ze terecht zijn gekomen.

Continu spanning
De tiendelige serie houdt je vanaf de eerste aflevering in zijn greep. De openingsscene roept al zoveel vragen op, dat de kijker wil weten wat er nog komt. Ook de acteerkunsten van Highmore en Farmiga dragen bij aan de spanning in de serie. Beiden is het goed gelukt om over te komen als verwarde, eigenaardige types die veel geheimen bij zich dragen. De relatie die Norman met zijn moeder heeft is ook iets om de rillingen van te krijgen. Er zijn echter wel wat heftige scènes. Bates Motel heeft, net als de film waarop de serie gebaseerd is, een horrorgetint karakter.

Het verhaal gaat door
Seizoen één is nu nog te zien bij BNN, maar het tweede seizoen van Bates Motel komt er al bijna aan. In seizoen twee wordt verder geborduurd op de laatste aflevering van het eerste seizoen, dus beginnen bij het begin is een must. De overgebleven geheimen zullen in het tweede seizoen ontrafeld worden. Seizoen twee van Bates Motel gaat 3 maart in première, dus je hebt nog even de tijd om het eerste seizoen te kijken!

Gezien: Bates Motel
Op de televisie vanaf: 19 januari 2014, elke zondag om 21:20 bij BNN op 3
Geregisseerd door: Anthony Cipriano