Williams herontdekte Augustus is Stoner waardig

★★★★★ – Na het immense succes van Stoner en Butcher’s Crossing is er een herontdekt werk van John Williams op de markt. De oudere roman Augustus doet niet onder voor zijn jongere broertjes. Dezelfde heldere, sobere stijl, maar in een ander en al even intrigerend verhaal. Iedere Williams-fan kan weer volop genieten en voor wie nog onbekend is met zijn werk: lezen!

Stoffig?
Augustus kwam voor het eerst uit in 1972. Het is Williams derde grote roman en gaat over de Romeinse keizer Augustus. Een boek van ruim veertig jaar geleden dat gaat over een man die in een nog veel verder verleden leefde – het belooft een stoffige roman te worden. Niets is minder waar! Williams zuigt je het verhaal in, doordat hij zonder enige moeite de wereld van senatoren, soldaten en rijke Romeinse burgers voor je geestesoog tovert. De roman bevat intriges, waar Game of Thrones een puntje aan kan zuigen, en zinnen die klinken als muziek in je oren.

Puzzel
Augustus bestaat uit fictieve brieven, verslagen, memoires, stukken uit geschiedenis, pamfletten, dagboekaantekeningen, etc. En dat alles van personen van diverse standen: soldaten, legeraanvoerders, dichters zoals de bekende Vergilius, politici, dienstmeisjes, noem maar op. De losse geschriften passen in elkaar als puzzelstukjes, die samen een ingewikkeld geheel vormen. Toch blijft het verhaal goed te volgen, doordat er veel herhalingen in zitten –zonder dat het vervelend of saai wordt. Af en toe ontbreekt er een stukje van de puzzel, waardoor de lezer volop mogelijkheid krijgt om – binnen de grenzen van het verhaal – erop los te fantaseren.

Meervoudige schrijfstijlen
Net als in Stoner en Butcher’s Crossing springt ook in Augustus de sobere, vloeiende stijl van Williams in het oog. Knap aan Augustus is dat Williams ieder personage een eigen schrijfstijl meegeeft. In eerste instantie zijn de namen boven de brieven nog nodig voor de herkenbaarheid, maar na 100 pagina’s is dat eigenlijk niet meer nodig. Cleopatra schrijft bijvoorbeeld beeldend en dramatisch, Marcus Antonius zakelijk en trots. Er zijn meer dan twintig personages, dus meer dan twintig stijlen! Bijzonder is ook dat de hoofdpersoon, Augustus, alleen door anderen wordt beschreven. Het boek bevat vrijwel geen stukken van zijn hand – de andere personages zorgen voor een genuanceerd en geschakeerd beeld van Augustus. Augustus is een aanrader voor iedereen die houdt van politiek, mooie zinnen of spanning. Kortom: voor iedereen wat wils, dus lees Augustus!

Eindinformatie
Gelezen: Augustus
Geschreven door: John Williams