Recensie: Anne

★★★★ – Het toneelstuk over Anne Frank ging donderdag 8 mei in première in het speciaal gebouwde Theater Amsterdam. Het stuk is herschreven door Jessica Durlacher en Leon de Winter en doordat de teksten van Anne het publiek omringen, waant het publiek zich echt in het dagboek. Hierdoor kan intens meegeleefd worden met het leven van een Jood in de Tweede Wereldoorlog.

Een kloon van het Achterhuis
Als de grote witte wanden open schuiven, komt het Achterhuis tevoorschijn. Het is een soort poppenhuis waar de muren voor zijn weggehaald en dat 360 graden kan draaien. De toeschouwer kan zo van alle kanten naar binnen kijken en mist dus niets. Ook is het claustrofobische van Het Achterhuis hierdoor goed te voelen. Het stuk is geschreven alsof Anne nog leeft. Ze vertelt het verhaal van haar dagboek aan een jongeman, die later haar grote liefde blijkt te zijn. Hierdoor realiseert het publiek zich verdrietig ‘hoe het had kunnen zijn’ voor Anne.

Anne leren kennen
In het stuk staat niet de heftigheid van Anne’s lot centraal, maar meer hoe zij als meisje was. Door het energieke spel van hoofdrolspeelster Rosa da Silva, voelt het publiek mee met de hoop, het optimisme en de dromen die Anne had. Terwijl de rest van de onderduikers langzaam ongelukkiger wordt, bloeit Anne op. Het toneelstuk Anne mag een eerbetoon aan Anne Frank genoemd worden.

‘De klop op de deur’
Het stuk van Durlacher en De Winter gaat, als eerste toneelstuk over Anne, verder dan ‘de klop op de deur’. Juist in dit stuk ontbrak de spanning en gedetailleerdheid, terwijl de inval een belangrijk deel is. Hoewel het mooi is dat ze meer aandacht besteedt hebben aan Anne als persoon, mist de heftigheid en tragiek als de soldaten in het Achterhuis komen om de familie op te pakken. De monoloog van Otto, gespeeld door Paul Kooij, en het einde van het verhaal zijn daarentegen weer erg sterk. De boodschap dat Anne’s droom om groot schrijfster te worden is uitgekomen, maar zij zal het nooit weten, en dat zet de toeschouwer aan het denken.

Voorstelling
Gezien: Anne
In theaters vanaf 8 mei 2014