Recensie: Aiya’s strijd

★★★★ – Vrijheidsstrijdster Aiya begeeft zich undercover naar het kasteel van grootheer Vicor. Aiya moet, als edelvrouwe vermomd, de strijdplannen van de grootheer stelen en zo haar vrienden helpen om uiteindelijk het rijk te bevrijden uit Vicors onderdrukking. Maar in welke rol Aiya zich ook bevindt, overal geldt hetzelfde: niets is wat het lijkt in Aiya’s strijd

Beste van twee werelden
Fantasy is nog nooit zo populair geweest. Na de enorme Twilight-hype konden de vampierromannetjes niet aangesleept worden. Series als The Vampire Diaries trekken miljoenen kijkers van over de hele wereld aan, evenals de extreem veel bekeken serie Game of Thrones. Deze laatste serie is ook fantasy, maar van een heel andere soort dan de genoemde vampierverhalen. Aiya’s strijd heeft het beste van beide werelden: het drama en de liefde van Vampire diaries (zonder de vampiers trouwens) en de grootheren, edelvrouwen, kastelen en martelprakrijken van Game of Thrones.

Goed en kwaad
De hoofdlijn van Aiyia’s strijd speelt zich af in het kasteel, waar Aiya gevangen wordt genomen door grootheer Vicor en zijn tovenaarsbroer. Doordat Aiya steeds meer te weten komt over deze adellijke familie, komt ze er langzaam achter dat de overheersers misschien toch niet zo slecht zijn als de vrijheidsstrijders haar altijd voorhielden. Schrijster Jolien Tonnon verbleef een tijdlang in Zuid-Amerika, waar ze meemaakte dat het onderdrukte volk tegen de overheid in opstand kwam. Hier zag ze dat goed en kwaad lang niet zo zwart-wit zijn als ze in veel fantasy romans worden voorgesteld. Dit heeft ze mooi naar haar debuut weten te vertalen, waarin alle personages een ingewikkeld verleden, een goede én een kwade kant hebben.

Flashbacks
Aiya’s strijd zit vol flashbacks naar de tijd dat Aiya nog bij de vrijheidsstrijders was. Deze flashbacks zijn een beetje opzichtig in het verhaal verwerkt, door ze om de zoveel pagina’s schuingedrukt in het verhaal op te nemen. Ze zijn wel bijzonder interessant, omdat ze een kijkje bieden in Aiya’s verleden. Ook zorgen de flashbacks voor de nodige spanning, omdat ze allerlei vragen opwerpen die pas laat in het verhaal worden beantwoord. Aiya’s strijd is een spannend debuut dat naar meer smaakt. Gelukkig komt er waarschijnlijk een vervolg, geschreven vanuit een ander personage dan Aiya zelf.

Gelezen: Aiya’s strijd
Geschreven door: Jolien Tonnon
Uitgegeven door: Zilverbron