Benjamin Clementine is aangrijpend en aandoenlijk tegelijkertijd

Ineens was hij overal. Hij speelde onlangs in drie zalen in Nederland, waaronder Paradiso in Amsterdam, en deed ons eigen De Wereld Draait Door aan na zijn televisiedebuut bij Later…With Jools Holland. Benjamin Clementine, de eigenzinnige Londense singer-songwriter verovert de wereld in moordend tempo. Maar wie is deze merkwaardige muzikant eigenlijk?

De metro van Parijs
De figuur Benjamin Clementine is een bijzondere. Hij was jarenlang dakloos, ontdekt in de Parijse metro en binnen enkele jaren gestegen naar bescheiden roem, met optredens bij o.a. Later…with Jools Holland, lijkt hij niet te stoppen. De combinatie van Clementines grote, luide maar niet bulderende stem met zijn bescheiden pianospel lijken de hele wereld in te pakken. Zijn muziek is niet te vatten in een genre. Het nodigt uit te zoeken naar een passende vergelijking en daarvan zijn er velen. Zijn optredens doen nog het meest denken aan een klassieke Italiaanse opera, waar alle nummers niet als losse stukken fungeren, maar juist als één geheel. En dat vertelt over Clementines verleden en heden.

Italiaanse invloeden
Deze vergelijking is niet geheel onwaarschijnlijk. Als een grote inspiratiebron noemt Clementine de Italiaanse tenor Luciano Pavarotti, de man die van opera-uitvoeringen van klassieke stukken, maar ook popmuziek. Benjamin Clementines muziek doet soms denken aan zijn werk, vooral qua overdadigheid. Een andere inspiratiebron, Nina Simone, lijkt op sommige momenten achter de piano op het podium te zitten. Wie haar live-opnames wel eens heeft gezien of gehoord herkent in Clementines stijl wat van Simone haar opera-achtige dictie en dramatische volumeveranderingen. Tijdens zijn concerten vormt zich een groot contrast tussen de overdadig zingende Benjamin Clementine en de verlegen, bijna fluisterende Benjamin Clementine die eigenlijk met tegenzin iets tegen de zaal zegt.

At Least For Now
In zijn muziek vertelt Clementine hij over zijn tijd op straat in Parijs en zijn heimwee naar Londen, op een manier die hij met het gesproken woord niet kan. Zijn nummers is zo intiem en persoonlijk waardoor het beluisteren ervan -zeker tijdens een concert- haast onbeleefd voelt. Het wordt dus interessant om te zien hoe de muzikant met de beroemdheid die samen met zijn succes komt om zal gaan. Blijft zijn muziek zo integer of gaat hij ook muziek maken voor een groter publiek? Zijn eerste album At Least For Now verschijnt in 2015 en zal al deze vragen ongetwijfeld gaan beantwoorden.

Nieuwsgierig geworden naar Clementines muziek? Luister hier naar London, het favo nummer van Deadline:

Leuk artikel? Deel het met je vrienden!

Geef een reactie