Sukkeltjes, klooien en genieten op de kunstacademie

Benieuwd wat voor mensen er zoal op kunstopleidingen zitten? Deadline gaat op bezoek bij de talentvolste studenten én hun opleidingen.

Meagan Vink (20) maakt ons wegwijs op de kunstacademie in Haarlem door ons mee te nemen naar haar favoriete les. De docente portrettekenen staat vandaag zelf model en neemt een hurkende houding aan. ‘Het lijkt net alsof ik moet poepen.’ De klas begint hard te lachen. ‘Eigenlijk moet ik als juf een beetje autoriteit uitstralen,’ lacht de docente schouderophalend.

Rust in mijn hoofd
Vorig jaar rondde Meagan de opleiding interieur afgerond op het Jan de Bouvrie college. Ze had hierna niet het gevoel dat ze klaar was met studeren en wilde zichzelf meer ontwikkelen op het creatieve vlak. ‘Ik ben best wel druk in m’n hoofd en zodra ik begin te schilderen denk ik aan niets anders meer dan mijn schilderij. Daar haal ik echt m’n rust uit.’ In het begin vond ze het wel moeilijk vond om kritiek te krijgen. ‘Toen ik hier vier maanden geleden begon, voelde ik me echt een sukkeltje. Voor mijn gevoel was iedereen beter dan ik.’ In Haarlem leerde ze dat ze niet alles meteen goed kan doen. ‘Ik zie nu wel dat ik beter word in dingen door de tijd die ik erin steek en dat voelt wel goed.’

‘Het hoeft helemaal nergens op te lijken!’
Wat houdt de opleiding in Haarlem nu precies in? ‘De kunstacademie waar ik op zit, is heel erg vrij,’ vertelt Maegan. Haar opleiding duurt vijf jaar, met drie lessen per week. ‘Er komen allerlei soorten mensen naar de lessen, echt van studenten tot oma’s. Ik vind dat super leerzaam, omdat ik ook met mensen les heb die al hun hele leven kunst maken. Kan ik lekker spieken hoe ze bijvoorbeeld die schaduw zo mooi krijgen.’ Ook van de docenten, die soms een beetje gek zijn, leert Maegan veel. De docente portrettekenen Fokelien loopt langs de schilderijen en een meisje gooit eruit dat het bij haar helemaal is mis gegaan. ‘Nee schat, wat klets je nou,’ zegt Fokelien. ‘Het hoeft helemaal nergens op te lijken, hup naar de volgende stap.’ Ze loopt door en roept nog: ‘Geniet er ook een beetje van!’

Bolletjes en touwtjes
‘Tijdens deze les werken we niet echt aan een mooi eindproduct,’ vertelt Meagan. ‘Het gaat meer om de technieken en het proces. Ik heb voor een ander vak wel vier maanden lang aan een kunstwerk gewerkt. De opdracht was dat je een monument voor of van jezelf moest maken en het mocht niet letterlijk zijn. Ik heb uiteindelijk mijn gedachtes gemaakt. Dat heb ik gedaan door middel van verschillende bolletjes die laten zien wat er in mijn hoofd gebeurt. Een voorbeeld was een bolletje met maar één touwtje erin. Dat stelde de rust voor die ik heb als ik schilder.’

Voor de toekomst heeft Meagan nog geen grootste plannen. ‘Ik heb nog niet een concreet doel voor na mijn opleiding. Meestal komen de dingen gewoon op m’n pad en dat vind ik juist leuk. Ik zie wel wat het leven mij brengt.’

Door: Kiki van der Meijden

Leuk artikel? Deel het met je vrienden!

Geef een reactie