Kritisch en actueel: de genomineerden voor de Prix de Rome

★★★★  Het is weer bijna tijd voor de uitreiking van de Prix de Rome! De prijs wordt op 17 december uitgereikt aan beeldend kunstenaars onder de 40 jaar, en tot die tijd mogen de genomineerden hun werk exposeren in de Appel in Amsterdam. Wie de genomineerden zijn? Magali Reus, Hedwig Houben, het collectief Foundland en Christian Nyampeta.

Geboren in Syrië
De werken dit jaar hebben een kritische toon in zich. De meest duidelijke is die van het kunstenaarscollectief Foundland. Zij hebben de vader van Ghalia Elsrakbi -één van de kunstenaars uit het collectief- geïnterviewd over zijn geboorteland Syrië en de complexe situatie die zich daar afspeelt. De video die ze hebben gemaakt is het meest sprekende: daarin vertelt Yassin Elsrakbi over de geschiedenis van de politiek in zijn land en een mogelijke toekomstscenario’s.

Ritme, macht en beplakte stoelen
Zowel Hedwig Houben als Christian Nyampeta maken meer gebruik van filosofische inzichten. Houben is de enige in beeld tijdens haar performance. Ze loopt rondom een gekleide auto,krast er lijnen in en veegt ze weer uit. Houben kijkt naar het idee van ‘ik’ en ‘de ander’ in een minimalistische en toch sterke uitvoering. Nyampeta’s werk is gefocust op ritme en macht. Je hoort zang van een Rwandese kostschool, dit is het ritme in de zaal. Zijn verhaal komt minder goed naar voren in zijn werk. Hij heeft artikelen over macht opgehangen en er staat een tafel met stoelen waar men gesprekken moet voeren over het onderwerp. De omschrijving van zijn werk klinkt interessant, maar wanneer je in de zaal staat komt oogt het wat slap. Er zijn teveel onderdelen die allemaal niet erg duidelijk zijn.

Geen woorden voor Reus
Magali Reus’s werk is het meest verschillend van de vier. Zij is ook de enige die geen video of woorden gebruikt om haar boodschap over te brengen. In haar zaal zijn vier grote sloten opgehangen. Van de ene kant zijn ze heel strak en mooi, maar van de andere kant lijkt het alsof je in het apparaat kunt kijken. Door de tweedeling in haar werken wordt je bewust van de link naar alle technologische apparaten die we elke dag hebben. Je telefoon is een mooi apparaat van buiten, maar is compleet iets anders van binnen. Reus heeft geen woorden nodig om haar boodschap aan de kijker.

Bezocht: Prix de Rome 2015
Te bezoeken: 21 november t/m 17 januari 2016
Locatie: De Appel, Amsterdam
Fotocredits: Prix de Rome
Meer informatie: www.prixderome.nl, www.deappel.nl

Leuk artikel? Deel het met je vrienden!

Geef een reactie