Katy Perry’s nieuwste album Witness maakt ons niet wakker

★★ Iedereen kent het fenomeen Katy Perry. Sinds haar eerste album onder haar stagename Katy Perry in 2008 is zij één van de meeste commercieel succesvolle artiesten van het afgelopen decennium. Anno 2017 is Katy Perry opeens wakker geworden, verandert zij haar kapsel en haar imago onder het motto “purposeful pop”. Kan deze dame echter de wereld verbeteren met haar bewuste popmuziek op haar nieuwste album Witness?

Queen of Twitter

Het gaat goed met Katy Perry. Het gaat zelfs zo goed met Katy dat ze sinds 16 juni 2017 als eerste artiest de 100 miljoen volgers heeft op Twitter. Daarnaast heeft ze op YouTube haar eigen record verbroken met meeste kliks in 24 uur. Het nummer Bon Appétit van haar nieuwste album Witness haalde binnen een dag 16.8 miljoen kijkers en verbrak haar record voor Roar. Katy Perry zit dus op haar piek als er gekeken wordt naar commercieel succes.
Daarnaast is zij eigenhandige begonnen aan een verfrissende beweging. Met haar eerste single Chained to the Rhythm wil zij graag mensen duidelijk maken dat we opgesloten zitten en naar onze eigen gedrag moeten kijken om de wereld te verbeteren. Katy is op een missie de wereld wakker te maken met haar muziek. Haar ‘woke music’ wordt dan ook goed gepromoot in alle interviews en zorgen dat Katy Perry extra in de spotlight staat tijdens het uitbrengen van haar nieuwe album. Goed voor het publiek maar een hele goede marketing zet voor de artiest.

Niemand in de kaart spelen

Een betekenis of het veranderen van een imago kan natuurlijk een sterke keuze zijn van een populaire artiest mits de muziek ook goed in elkaar zit. Om meteen maar met de deur in huis te vallen, dit is niet gelukt op ‘Witness’. Dit album is veruit haar meest elektronisch album maar dit komt weinig overtuigend over. Er zitten weinig tot geen catchy elementen in haar nummers en bij meer dan de helft vergeet je meteen wat je hebt gehoord. Het meest treurige feit is dat Katy Perry hulp heeft gekregen van artiesten die echt wel weten hoe je elektronisch pop moeten maken. Zo hadden Max Martin, Purity Ring, Duke Dumont of Hot Chip haar echt wel mogen waarschuwen voor de kwaliteit van het album.

Het grootste probleem ligt hem echter in de teksten van Witness. Het meest ingetogen album zit vol met cringe-worthy teksten die ergens zijn betekenis is verloren. Een goed voorbeeld is te horen op Déjà vu. Miss Perry vergelijkt namelijk een relatie met Chinese water marteling, “Your words are like Chinese water torture / And there’s no finish line, always one more corner”. Zo breng je natuurlijk nooit een boodschap over. Bon Appétit heeft misschien wel één van de slechtste refreinen die ik heb gehoord in de popwereld en dit is een wereld die niet bekend staat om haar teksten. “Cause I’m all that you want, boy / All that you can have, boy / Got me spread like a buffet / Bon appétit, baby”. Daarbij is er geen enkele subtiliteit terug te vinden voor haar seksuele voedsel metaforen. Het nummer is zelfs gemaakt als protest voor de objectivering van het vrouwelijk geslacht maar deze boodschap valt niet lekker op ons bord.

Tegenstrijdige subtiliteit

Een tegenstrijd is goed te merken op het album. Er zijn namelijk veel goede elementen te vinden in een slechte verpakking. Mind Maze is goed geproduceerd en maak soms goed gebruik van autotune. Echter komt het refrein niet goed uit de verf en wil je dit alleen maar doorspoelen, juist door de autotune. Dancehall-disco combinatie Chained to the Rhythm is één van de beste nummers op het album. De boodschap is ook sterk; we moeten niet gedachteloos door het leven gaan met een hoofd vol mobiele telefoons en entertainment. Het refrein vraagt ons sarcastisch te dansen als een dronken zombie zodat wij verdoofd blijven. “Come on, turn it up, keep it on repeat / Stumbling around like a wasted zombie / Yeah, we think we’re free / Drink, this one is on me / We’re all chained to the rhythm”. Het ironische is echter dat dit nummer iedereen naar de dansvloer brengt om te genieten van entertainment. Daar gaat je boodschap maar het is ook wel echt een heel catchy song.

Een toontje lager zingen

De sterkste track van het album is meteen één van de meest subtiele nummers. Miss You More is een perfect gebalanceerd piano track onder elektronisch begeleiding van Purity Ring. De teksten zijn niet lastig met rare sprongen maar erg subtiel en vergelijkbaar. “I miss you more than I loved you” is aan het begin van het refrein te horen en halverwege zingt Katy “We were a match, but not a fit / We were a dream, unrealistic”. Daar wordt je toch blij van als luisteraar. Afsluiter Into Me You See is ook een nummer dat goed gebruik maakt van woordspel (In-Ti-Ma-Cy). Het mooiste aan dit nummer is de zang van de artiest. Katy Perry laat hier een sterke krachtige stem horen waardoor je alsnog in haar blijft geloven.

Kracht heeft Katy nodig op dit album. Het eerste album in vier jaar is namelijk niet goed te noemen. Katy is misschien geslaagd om de nummers betekenis te geven maar haar muziek heeft er onder moeten lijden. Er is weinig terug te vinden van de artiest die jaren alle hitlijsten heeft gedomineerd. Dit album heeft teveel makkelijk te vergeten nummers en zal juist verdwijnen tussen de radio hits. Dit is erg jammer omdat de bewuste popmuziek een richting is die wij kunnen gebruiken. Nu is het alleen nog de vraag of dit allemaal een marketingtruc was of dat Katy echt wakker is geworden. Katy Perry’s nieuwste album Witness maakt ons niet wakker.

Geluisterd naar: Witness
Artiest: Katy Perry
Verkrijgbaar vanaf: 8 juni 2017
Platenlabel: Capitol
Meer info vind je op: https://www.katyperry.com/

Leuk artikel? Deel het met je vrienden!

Een gedachte over “Katy Perry’s nieuwste album Witness maakt ons niet wakker

Geef een reactie