Interview: Minco Eggersman van At the close of everyday over Monsters

De meesters van de melancholiek, At the close of everyday (ATCOED), zijn terug met een nieuw album getiteld Monsters. Met dit verzamelalbum blikt de band aan de hand van oud en nieuw werk terug op tien jaar ATCOED. De nieuwe plaat wordt precies vijf jaar na de release van hun laatste album Troostprijs gepresenteerd en sluit daarmee een twee jaar geleden ingelaste sabbatical af. Deadline sprak met frontman Minco Eggersman over hun muziek, hun nieuwe album en de toekomst van ATCOED.

At the close of everyday?
ATCOED bestaat uit zanger en drummer Minco Eggersman en gitarist Axel Kabboord. Eerdere albums hadden releases in de VS, Japan en verschillende Europese landen. Toch zijn ze in eigen land niet heel erg bekend. Bij het omschrijven van hun muziek wordt vaak de term Nieuwe Nachtmuziek gebruikt. Volgens Eggersman is dit wel terecht: ‘Onze muziek zul je niet snel opzetten in de ochtend, daarvoor is het te melancholisch en weemoedig, het past beter bij het ondergaan van de zon.’ Maar deze uitleg verdient wel enige nuance: ‘Onze muziek heeft ook iets in zich van afsluiten en het bieden van troost.’

Weer een nieuwe plaat
Alhoewel ATCOED lange tijd een sabbatical doormaakte heeft Eggersman zeker niet stil gezeten. Met zijn solo-project ME bracht hij verschillende platen uit en daarnaast maakte hij de soundtracks van een aantal Nederlandse films. Het was dus niet lastig om de draad weer op te pakken met ATCOED. Het mooie van Monsters is dat de plaat net zo interessant is voor echte fans als voor iedereen die niet bekend is met de band. Eggersman: ‘Het leuke van dit album is dat er van letterlijk elke cd een nummer is te vinden op Monsters en dat het daardoor een mooi overzicht biedt.’ Maar ook de echte fans worden niet vergeten: ‘Het album is aangevuld met werk dat of niet eerder is verschenen of moeilijk te krijgen was.’

Het is goud wat er blinkt
De gelimiteerde edities van ATCOED zijn inmiddels een begrip onder de fans. Ook de eerste 300 edities van Monsters verschenen in een speciale spiegelende gouden jewelcase. Waren de afgelopen tien jaar ook echt gouden tijden? Eggersman vindt van wel. Hij noemt als belangrijkste bijdrage aan het Nederlandse muzieklandschap hun album De geluiden van weleer, dat in 2005 als een cd met bijbehorend ‘liedboek voor de mensen’ uitkwam: ‘Dit album is gedeeltelijk in oud-Nederlands geschreven en blikt terug op een Nederland dat niet meer bestaat.’ Op De geluiden van weleer stond onder andere een cover van Doe Maar (Bang) en er werd samengewerkt met Spinvis (‘t Hellend vlak). Ook deze episode uit de geschiedenis van ATCOED ontbreekt niet op Monsters. Juist in de bewerkingen van ATCOED komen de sterke teksten van Doe Maar goed tot zijn recht. Meezingers moeten luisteraars niet verwachten.

Kickstart
Het doel van Monsters is vooral terugblikken, maar het lijkt ook een voorbode voor iets nieuws. Eggersman geeft aan dat het album vooral bedoeld is als kickstart en dat er plannen worden gemaakt voor een nieuw album. Hij benadrukt dat zijn inmiddels goed lopende solo-carrière dit zeker niet in de weg staat. Sterker nog: de twee carrières vullen elkaar juist perfect aan. Hopelijk hoeft er niet te lang gewacht te worden op een echte nieuwe plaat van deze bijzondere band uit de Lage Landen.

Gesproken met: muzikant Minco Eggersman van de band At the close of everyday
Kun je kennen van: Troostprijs, De geluiden van weleer
Meer info vind je op: www.atthecloseofeveryday.com

Leuk artikel? Deel het met je vrienden!

Geef een reactie