Interview: Het hoorspel van Bonita Avenue: uitdagend, flitsend en ontzettend lekker

Sinds 10 januari is wekelijks rond middernacht Bonita Avenue te horen op radio 1.  Dit hoorspel, gebaseerd op de gelijknamige bestseller, wordt in twintig afleveringen gespeeld door grote namen als Georgina Verbaan, Waldemar Torenstra en Jaap Spijkers. Deadline.nl sprak met Koen Caris, één van de scenarioschrijvers, die uitlegt hoe de Hoorspelfabriek te werk ging.

Bonita Avenue is een echte bestseller, maar hoe vertaal je nu zo’n populair boek naar een hoorspel? Koen: ‘Je begint met het boek te lezen, één, twee, drie zelfs vier keer.’ Voordat je begint met het schrijven van het boek moet je het compleet doorgrond hebben, daarom is hij samen met zijn collega zoveel mogelijk in het boek gaan lezen. ‘Je moet een gevoel krijgen van de stijl en het ritme van auteur Peter Buwalda. Daarna kun je pas beginnen met het op een rijtje krijgen van alles wat gebeurt in het boek.’ Koen lacht een beetje wanneer hij vertelt over zijn werkwijze. ‘We hebben vierhonderd briefjes met alle gebeurtenissen neergelegd en deze geordend. Uiteindelijk is het ons gelukt om de grote en kleinere ontwikkelingen te clusteren en afleveringen te vormen.’

Het succes van het boek valt te verklaren door de spanning en intrigerende personages. Dit maakt Bonita Avenue juist erg geschikt om te vertalen naar een hoorspel, legt Koen uit. ‘Er zit veel voortstuwende kracht en opbouwende spanning in. Je vraagt je als lezer continue af: komt dit wel goed? Het verhaal dendert als het ware op een afgrond af…’ Dat er veel gebeurt in het verhaal is wel duidelijk, maar in een boek kunnen mensen terugbladeren om te kijken hoe iets ook alweer zat. Bij een hoorspel kan dit niet. ‘Hier zit een enorme uitdaging voor een scenarioschrijver, je bent altijd probleemoplossend bezig, je moet alles op een rijtje krijgen en het tegelijkertijd spannend zien te houden’. Maar hoe maak je een hoorspel spannend? Koen vertelt dat je ontzettend veel middelen tot je beschikking hebt. ‘Met muziek kun je heel veel doen. We hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om jazzmuziek te gebruiken om emoties van de personages tot uiting te brengen.’

Maar laten we eerlijk zijn: een hoorspel is niet meer van deze tijd. Tegenwoordig besteden we onze tijd liever aan series kijken, jongen mensen zitten niet meer aan de radio gekluisterd. ‘Toch bestaat er echt een grote doelgroep voor hoorspellen, dat wist ik ook niet voordat ik bij De Hoorspelfabriek ging werken. Dat zijn zelfs een kwart miljoen luisteraars, maar dit zijn dan wel vooral oudere mensen’. De bekende acteurs in het Bonita Avenue hoorspel moeten juist jongeren gaan aantrekken. ‘Maar het verhaal is ook erg spannend en vooral erg modern. Bovendien zijn de onderwerpen erg boeiend voor jonge mensen: seks, porno, moord en bedrog spelen in het verhaal een grote rol. De spanning die hierbij hoort is super aantrekkelijk!’ Bonita Avenue is volgens Koen één van Nederlands grootste boeken, het is gewoonweg een geniaal verhaal.

Luister elke vrijdag rond middernacht naar het hoorspel van Bonita Avenue op radio 1. Mocht je het gemist hebben, dan zijn de afleveringen op de site van de zender zijn terug te luisteren.

Leuk artikel? Deel het met je vrienden!

Geef een reactie