Hidden Persuasion belooft in haar introductie ‘de technieken en de concepten die verstopt zitten achter de visuele en esthetische dimensies van advertising te onthullen’. Geen simpele opgave die de schrijvers en wetenschappers Andrews, Van Leeuwen en Van Baaren zich hiermee op de hals gehaald hebben! Slagen zij hierin?

Prachtige opmaak
De kaft van Hidden Persuasion is veelbelovend, waardoor menige lezer verlekkerd aan dit boek zal beginnen. De opmaak van de rest van Hidden Persuasion is minstens zo aantrekkelijk als die van de kaft. Beeldende voorbeelden van verschillende soorten reclames staan bij elk hoofdstuk en aan de lay-out is erg veel aandacht besteedt. Een pareltje voor het oog.

Uitgebreid overzicht
Andrews, Van Leeuwen en Van Baaren bespreken 33 psychologische beïnvloedingstechnieken in 190 pagina’s, verdeeld over 33 hoofdstukken. Technieken zoals framing, het gebruik van autoriteit en aantrekkelijkheid in reclames, worden helder uitgelegd en bij elk hoofdstuk wordt een duidelijk voorbeeld geboden. De prettige schrijfstijl in combinatie met toepasselijke en mooie afbeeldingen zorgen ervoor dat het boek heerlijk wegleest. Voor wie meer wil weten wordt er aan het einde van het boek tevens een lijst met andere onderzoeken aangeboden.

Oppervlakkig
Ondanks het uitgebreide overzicht van de vele beïnvloedingstechnieken, blijft dit boek nog flink aan de oppervlakte. De concepten en technieken worden weliswaar onthuld, maar nergens gaan de auteurs echt diep op een techniek in. De hoofdstukken die elk een afzonderlijke techniek behandelen, tellen meestal maar drie pagina’s, waarvan één pagina gereserveerd is voor afbeeldingen. Hidden Persuasion is -dit wordt ook al in de inleiding van het boek zelf aangestipt- een perfect bladerboek. Je kunt makkelijk van hoofdstuk 1 naar hoofdstuk 30 en dan naar hoofdstuk 12 gaan zonder een opbouw te missen. Dit maakt Hidden Persuasion een prachtig opgemaakt en licht boek, dat perfect is om cadeau te geven aan de geïnteresseerde leek.

Gelezen: Hidden Persuasion 33 Psychological influence techniques in advertising
Geschreven door: Andrews, Van Leeuwen en Van Baaren
Uitgegeven door: BIS Publishers
Verschenen in: 2013
Meer info vind je op: www.bispublishers.nl